אנשים משקרים מכל מיני סיבות

Picture of אלון לאופמן

אלון לאופמן

בודק פוליגרף ודובר איגוד ישראלי לבודקי פוליגרף ממוחשב. בעל יותר מ-20 שנות ניסיון והתמחות בתחומי בדיקות פוליגרף וקריאת שפת גוף.

 אני משקר, ואתה לא משקר?  כולם משקרים אם תגיד לי שאתה לא משקר גם זה שקר. אז מה בואו ניראה למה משקרים ומה זה שקר. למה אנחנו משקרים.

  • אנחנו משקרים כי אנחנו מרגישים חוסר ביטחוןלכולנו יש זמנים בהם אנחנו לא מרגישים חכמים, יפים מוכשרים ומסוגלים מספיק. במקרים כאלה, אם במודע או לא, אנחנו נוטים לשקר כדי לחפות על החסרונות שלנו.
  • אנחנו משקרים כדי לגרום לאחרים להרגיש טובהמוטיבציה לתת מחמאות-שווא בדרך כלל נובעת מהרצון לגרום לאחר להרגיש טוב או לא לפגוע בו. אנחנו מוצאים את עצמנו מחמיאים על האוכל למרות שהוא לא טעים לנו, על התספורת החדשה למרות שהיא לא מוצאת חן בעינינו ועל האירוע שהם ארגנו, למרות שבכלל לא נהנינו.
  • אנחנו משקרים כדי להימנע מדחייה. תקשורת בין אישית משמשת למטרות רבות. אחת מהן היא לגלות מי מעניין אותנו ואל מי אנחנו רוצים להתקרב ולהתחבר. למרות שאיננו יכולים להיות חברים של כולם וגם לא מעוניינים בכך, הרי שהמחשבה שאחרים לא יחבבו אותנו מרתיעה מאוד. המחשבה שהם ידחו אותנו קשה מאוד, במיוחד עבור הרגישים מביננו. על כן, כאשר אנחנו פוגשים אחרים, אנחנו מנסים להתחבב עליהם. לנהל ויכוח או לגלות אי הסכמה עם אדם שרק עתה הכרנו אינם בדיוק הדרך הטובה ליצור חברות, או להתחבב. למעשה, מציאת קווי דמיון ומכנה משותף הם הנורמה. אנשים משקרים לגבי השקפות העולם שלהם כדי להתקבל ולהיחשב אהודים, למרות שידוע להם כי מערכת יחסים המבוססת על שקר, לא יכולה להיות אינטימית וקרובה.
  • אנחנו משקרים לגבי האינטרסים שלנו כדי להגן על עצמנו ועל המוניטין שלנו.נניח שאתם חובבי ציד מושבעים, ובמקרה, הבוס בעבודה החדשה הוא פעיל אדוק באגודה לזכויות בעלי החיים. האם תספרו לו על עמדתכם ותסכנו את המוניטין שלכם? קרוב לוודאי שלא. ייתכן שתסתפקו בהימנעות מהבעת עמדה, אבל יש סיכוי גבוה גם שתמצאו את עצמכם משקרים.
  • אנחנו משקרים כדי להימנע מהשלכות. הרבה פעמים אנחנו חושבים שאם לא נאמר את כל האמת, נחסוך מצבים מביכים, כאב או עונש. זה יכול לבוא לידי ביטוי בדברים הקטנים כמו להמציא תירוץ מדוע לא נוכל להיענות להזמנה למסיבה או לא יכולנו לענות לטלפון, וזה יכול להיות בדברים גדולים יותר כמו לשקר לדמויות סמכותיות ולטעון שלא שתינו ונהגנו, או שלא ראינו את התמרור.
  • אנחנו משקרים כדי להגן על אחרים. לפעמים הורים משקרים לילדים שלהם כדי להגן עליהם. לפעמים בני משפחה משקרים זה לזה כדי לחסוך מהם כאב. בחסות המגננה אנחנו עשויים למצוא את עצמינו מטייחים ומסתירים הרבה אמיתות.

חוקר אמריקאי בשם פול אקמן, מתייחס לשלושה טיפוסי שקרנים:

*שקרן הטבעי: שמשקר בלי להתבייש ולרוב התרגל בדרך זו לצאת מתסבוכות. 

  • השקרן הפסיכופת הוא הטיפוס השני שלא מביא בחשבון את תוצאות השקר ולא אכפת לא להיענש או שמישהו יפגע בדרך.  
  • השקרן הפתולוגי,שמעוות את המציאות בצורה קיצונית, שמביא לידי ביטוי את הצרכים הנפשיים שלו.  שקרנים פתולוגיים ישקרו מתוך דחף פנימי שלא משרת אינטרסים ויעשו זאת גם כשלא מוכרחים לשקר.

רוברט פלדמן, מחבר הספר "השקרן בחייך" (The Liar in Your Life), חוקר את הסיבות והמניעים מדוע בני האדם משקרים כבר למעלה מ-40 שנים. לטענתו "לא רק שאנחנו משקרים לעיתים קרובות, אלא שאנחנו עושים זאת אפילו בלי לחשוב על זה". בניסויים חברתיים שערך הוא גילה כי כשמדובר באינטראקציה ראשונית בין בני אדם, אנשים משקרים בממוצע 3 פעמים ב-10 דקות. "המשתתפים שלי כלל לא היו מודעים לכך שהם משקרים כל כך הרבה", טען, "עד שצפו בקטעי הווידאו של האינטראקציות שלהם". אם כן מדוע אנו מרגישים את הצורך לשקר ואולי זה בכלל לא צורך, אלא דבר הטבוע בנו באופן מושרש ואפילו נוכל לומר מולד? 

אנשים משקרים מכל מיני סיבות, פחד זאת אחת מהסיבות האלה.
אבל אנשים גם משקרים כדי להשיג דברים, כדי להתקדם בחיים, או כי פשוט אין ברירה אחרת.

יש כל מיני סוגי שקר, יש שקרים לבנים, יש חצאי אמיתות ויש שקרים מגעילים ומלוכלכים, כמו שאמרתי לפעמים שקר זה דבר הכרחי, אז בעולם מושלם שבו אין צורך וסיבה לשקר, כן העולם היה מקום יותר טוב בלי שקרים, אבל בעולם שלנו, לפעמים צריך גם את זה. אז גם אתה יכולים לומר כולנו שקרנים. עכשיו אנחנו יכולים לומר כי יש שקרים חיוביים ויש שקרים שלילים, ואם האקסיומה הזאת נכונה
אנשים משקרים בעיקר בשביל להשיג את מבוקשם, אבל ישנם אנשים שמשקרים מכיוון שהתרגלו לכך, יש אנשים שמשקרים במשטרה כדי לא לבלות בכלא ועוד…

יש אנשים שמשקרים "לרעתם" כמו למשל אנשים הטוענים שהם רצחו/שדדו ועוד.. ובעצם הם לא עשו את המעשה- אנשים אלו עושים זאת על מנת לזכות "בתהילה" ולקבל יחס ופרסום.

אנשים משקרים, כי הם בורחים מן האמת,
כן, האמת – מפחידה משום מה…

איפה עובר הגבול?

 ד"ר אסף כספי, פסיכיאטר בכיר במחלקה הפסיכיאטרית בבית החולים שיבא תל השומר, מסביר כי "הבעיה מתחילה כשהשקרים הופכים לדפוס קבוע בחייו של אדם. זו בעצם שאלה של מוסר. אם יש אנשים שמבחינתם כללי המוסר לא חלים עליהם כי המבנה הרגשי שלהם הוא כזה ש"מסייע" להם לא להילחץ משקר, אז הם בונים עולם שלם של שקרים וחיים בו". וכאן אנו מכניסים את השאלה האם לאדם כזה למרות שהוא מורגל לשקר וחיי אותו האם השקר הזה שהוא האמת בעיני אותו אדם הפוליגרף יבדיל בסימנים פיזיולוגיים?

לדברי ד"ר כספי אין הגדרה רפואית לשקרנים. "אנשים שמשקרים באופן קבוע סובלים בדרך כלל מהפרעות אישיות אנטי סוציאלית ואפילו פסיכוטיות. קשה לאתר בעיות כאלה ולטפל בהם, כי בפועל מה שאתה צריך לעשות זה לשנות את אופיו של האדם".

"קשה להצביע על גבול בשקרים" הוא מסכם, "צריך לזכור שהשקר פועל ממקום רגשי של מצוקה ונועד, כביכול, לפתור את המצב המעיק. ברגע שבן אדם חי על פי אמות מידה של שקרים ומאמין בהם, אז אין ספק שהחיים שלו נמצאים בבעיה". מה שמביא אותנו בלא ספק כי הפוליגרף הוא המכשיר היחידי שיכול לתת תשובה לשאלה האם הוא משקר? הואיל והתגובות הן פיזיולוגיות. לאומתו המצב זה השתלטות השקר על האמת האופן הרגשי שלו יתכן ולא תינתן לנו תשובה מדויקת בממ"נ .  

האם כי הנזקים במקרים של שקרים הם עצומים. "נכון שיש שקרים לבנים שמצילים את חיינו, אך עם זאת בשקרים כדרך חיים משתמשים לרוב אנשים בעלי הפרעות ועבריינים. השימוש בשקרים יכול להביא לניתוק חברתי ואף לעונשים כבדים". למרות ההכרה ששקרים הם לעתים חלק ממערך היחסים שלנו, צריך להזהיר מפני התוצאות ההרסניות והשליליות של השקרים. "הנושא מאוד מורכב וצריך להבין שכל אחד קובע לעצמו אמות מידה באשר לסיבה ולסיטואציה שבה  אני משקר ומתי אני דובר אמת. אדם צריך לקחת את עצמו ולקבוע את מדיניות השקרים של החיים אותן הוא מנהל".

אפשר לזהות שקרנים. האמנם?

ממש כמו בסדרה "שקר לי" של רשת פוקס האמריקאית, שמשודרת ב"יס", גם בישראל יש שטוענים שניתן לאבחן שקרנים על פי תווי הפנים – הפרסונולוגים. "הפרסונולוגיה משמשת אותנו בכל אינטראקציה חברתית. בפגישה חברתית נרצה לזהות האם האדם הוא חברותי ובעל חוש הומור, בפגישות עסקיות נרצה לבחון את היושר והאמינות של אותו אדם", אומרת שירלי אהרון, פרסונולוגית ראשית בחברת Profiler1.

על פי הפרסונולוגיה, השילוב של מבנה עיניים קטן, שפתיים דקות ושיער עבה, יכולים להעיד על אדם בעל נטיה לשקר. בנוסף, על פי השיטה, ניתן לזהות גם שקרנים פתולוגיים על פי מבנה הפנים. "מבנה הפנים של השקרן הפוטנציאלי יהיה רחב מאוד, ויעיד על אדם בעל אגו רב ובעל ביטחון עצמי גבוה. המרחק בין השפה העליונה לבסיס האף הוא גדול, והעיניים קרובות זו לזו. המאפיינים האלה מלמדים על נטייה בסיסית של אותו אדם לספר שקרים".

אבל איך נדע אם הוא משקר לנו עכשיו?

"אין מאפיין אחד אשר מאפשר לנו לזהות אנשים שמשקרים" אומרת אהרון. "מכלול של מאפיינים יכולים להוביל אותנו למסקנה הזו: אדם שמשקר לנו, אומר דבר שהוא אינו מאמין בו. הוא יתרחק מאיתנו תוך אמירת הדברים. אם הוא יושב, הוא ישען אחורה ואם הוא עומד הוא יבצע צעד אחד אחורה. משיכת כתף מעידה על שקר, א- סימטריה בהבעה שהוא מביע תעיד על שקר. כשאדם עונה מהר מדי תוך שהוא נוגע בעורפו, אפשר לדעת שהוא משקר לנו. כדי לזהות את השקר עלינו לשלב את הידע המקדים שמלמד על הפוטנציאל שלו לשקר, יחד עם המיקרו הבעות שנובעות מתת המודע".

אפשר להאמין, ואפשר לטעון שהשיטה שנויה במחלוקת, אבל על דבר אחד כולנו מסכימים: נדיר  שעובר יום אחד בחיינו בלי שקר אחד. אפילו אחד קטן, לבן, ונטול כל כוונת זדון.

"אם אתה לא אומר את האמת לגבי עצמך,
לא תוכל לדעת את האמת לגבי אחרים".
(וירג'יניה וולף)

שקרים הם לא נחלתם של אנשים מסויימים, בחברות מסויימות או בתרבויות מסויימות השקר הוא חלק בלתי נפרד מהדרך בה כל בני האדם לומדים להכיר זה את זה, יוצרים קשרים חברתיים, עסקיים ורומנטיים, מחנכים את הדור הצעיר, בוחרים את המנהיגים הפוליטיים ומנהלים תקשורת בסיסית. מחקרים רבים מצאו כי רובינו משקרים בלי לדעת. למה אנחנו עושים את זה? כולנו משקרים. למעשה, אנחנו משקרים הרבה, מבלי לשים לב לזה. אנחנו מתחילים כבר בגיל שנתיים-שלוש. מגלים נטייה לשקר לאלה שאנחנו מכירים ולא מכירים במידה דומה. חלק מהשקרים מכונים "שקרים לבנים", חלקם נעשים בתום לב, אך ככלל הם מונעים מהסיבות הנ"ל, גם אם איננו מודעים לכך בגיל כל כך צעיר. אומנם, רוב השקרים שלנו הם לא זדוניים ואיננו משתמשים בהם כדי להשפיע או לנצל אחרים, אלא בעיקר כדי לגונן, להימנע מתוצאות שליליות או דחייה, אבל האם הסיבות האלה מצדיקות בסופו של דבר אי אמירת אמת?

סקוט ווסטרפלד כתב פעם ש"לפעמים, עלינו לשקר כדי למצוא את האמת". מה דעתכם?

להבדיל מהמיתוס שיש רק אמת אחת, בחיים האמיתיים זה לא עובד ככה – לאמת יש הרבה מאוד פנים ובעיקרה היא פרשנות סוביקטיבית. יש שקרים שנאמרים בתום לב ויש אמיתות שרחוקות מלהיות מציאות.  החוכמה היא כנראה להיות מודע למניעים שלך ולמניעים של האדם שעומד מולך ולבחון כל דבר לגופו.

ובאותה נשימה, חשוב שתשים לב שיש פעמים בהן אתה הוא זה שיואשם בשקר ולא בהכרח כי זה נכון. חשוב שתזכור, שבכל מעמד שבו אתה מספר את הגירסה שלך (גם אם אתה דבק בה מאוד), ייתכן והיא תתפרש, על לא עוול בכפך, כשקר מחשיד. לכן דאג תמיד לומר דברים בהסתייגות, להסביר שזו נקודת המבט שלך, לציין שייתכן וזו פרשנות אישית בלבד. כך המילים שלך יהיו תמיד אמינות וקרובות ככל שניתן לאמת.

כל אחד מאיתנו יודע לשקר בטבעיות מבלי להיתפס. אבל מה יקרה כאשר מספרים לך שקר ואתה רוצה לדעת את האמת? האם בת זוגתך באמת יצאה לסרט עם חברה, או שמא זה היה האקס המיתולוגי? החבר הכי טוב שלך באמת היה בחו"ל ביום ההולדת שלך או שהוא שוב שכח את מועד השמחה? האם סוחר הרכבים נתן לך מחיר הוגן או שהוא מנסה לסחוט ממך עוד כמה אלפי שקלים?

אם לא תקשור כל "חשוד" למכשיר פוליגרף (או שתשקה אותו עד שלא יוכלו להבדיל בין שקר לאמת)???

 

אתה עלול שלא לדעת את האמת לעולם. אלא אם תדע להבחין באפו המתארך של פינוקיו על ידי אבחון נקודות המפתח בהתנהגותו של שקרן ממוצע (הערה: הדברים אינם נכונים בהכרח כאשר המדובר על עורכי דין או פוליטיקאים).

נעים להכיר אותך

לא חייבים להיות שקרן בכדי לזהות שקרן. מה שכן, חשוב מאד לדעת לזהות את השקרן הפוטנציאלי. ניתן להניח כי תמיד תוכל לדעת עם בת הזוג או חברך הטוב משקרים, תמיד תוכל להמר אודות אמיתות דבריו של עמית למקצוע ומעבר לכל, זכור כי מטרתו של סוחר רכב הנה להרוויח עוד כמה אלפי שקלים על חשבונך.

בכדי לדעת מתי משקרים לך בפנים, עליך להכיר את אותו אדם היטב. אם התנהגותה של בת הזוג אינה שגרתית, זהו בהחלט סימן לכך שהיא מסתירה משהו מתחת לכובע או בתוך התיק החדש שרכשה.

לדוגמא, נניח כי בת זוגך הנה אשה נמרצת, מלאת שמחת חיים הנוטה לדבר במהירות רבה. הערב, כשהיא יושבת מולך, ידייה שלובות והיא מדברת לאט מן הרגיל. התנהגות יוצאת דופן זאת להעיד על כך שאתה אינך יודע הכל. מעבר לכך, חברתך אינה נוהגת להסתכל בעיניים בעת שיחה. היום, במהלך השיחה עמה הבחנת איך מבטה קודח את אישוניך. סביר כי בשלב זה תרצה להמשיך לחקור ולהוציא ממנה את האמת.התנהגותו של שקרן נוטה להיות לא רגילה מאחר והוא אינו רגוע,  חש תחושת אשם, או מאמץ את מחשבתו בכדי לפתח   במהלך השיחה עמך.

שפת גוף

בכדי לזהות שקר עליך להשתמש בהתנהגותו הטבעית של אדם כמדד לרמת האמת שבדבריו. כאשר מדובר על קריאת שפת גוף, ישנם כמה מחוות ומאפייני התנהגות, אשר בעזרת התבוננות בהם ניתן לזהות שקרים, כל עוד הם שונים מהתנהגותו הנורמלית של אותו אדם:  – תנועת עיניים (בתדירות גבוהה).

– הצלבת ידיים.

– תנועת גפיים מתמדת, חוסר מנוחה.

– עיניים מתמקדות לימין (מעיד על שימוש בצד היצירתי של המוח).

– עיניים ממוקדות בחפץ מסוים.

– שפשוף עיניים.

– עיניים פקוחות לרווחה או סגורות למחצה.

– רגליים שלובות בזמן ישיבה.

– כפות הרגליים אינן יציבות על הרצפה בעת ישיבה.

– החזקת חפץ, קרסול, ברך או חלק אחר של הרגל המוצלבת בעת ישיבה.

– נגיעות באברי הפנים כגון, שפתיים, לחיים, צוואר, אף, פה וכדומה.

– משחק בשיער.

– נגיעות באוזניים.

למדנו להעריך כי אדם שאינו מישיר מבטו ואינו מסוגל להביט בעיניו של בן שיחו, משקר. למרבה ההפתעה כלל זה אינו תמיד תקף. רובנו הורגלנו להביט ישר אל תוך עיניו של שותף לעסקים, או מתמודד בתחרות ספורט כלשהי, על מנת לחדור אל תוך ראשו (לעיתים כחלק מלוחמה פסיכולוגית). לכן אין להסתמך על כך שאדם שאינו מביט אל תוך עיניך משקר.

רשימת המחוות הנ"ל מלמדת כי שפת הגוף של השקרן צועקת "אני לא מאמין לדברים שאני אומר!"

רמזים מילוליים

ניתן להסתמך על שפת גוף כאינדיקציה חלקית לחשיפתו של שקר, אך מחוות לא רצוניות (תת מודע), אינן מהוות מדד אמין בכל פעם. בשלב זה עליך להיות בלש, להרכיב עוד חלקים בפאזל, תוך שימוש במילותיו של החשוד בשקרים.

חזרה על שאלה

אם עומד מולך שקרן גרוע שנתפס עם המכנסיים למטה, הוא ינסה להרוויח זמן בכדי לאלתר או להמשיך לשקר. אם התשובה שקיבלת היא משהו בסגנון של: "מה עשיתי אמש?… אהה, הלכתי לסרט" או "עם מי הלכתי לסרט?…אהה, הלכתי עם שלומי, בן דוד שלי", כדאי מאד שתמשיך לחקור ולחפש את האמת.

היסוס

אלא אם כן מדובר בשחקן מקצועי, שקרנים נוטים לגמגם או להסס מתוך אשמה או מחוסר יכולתם לאלתר.

מידע רב יותר מהמבוקש

מצידו השני של הספקטרום, שקרן עלול להיות פרנואיד לחלוטין לגבי העובדה שהוא משקר ולכן ימסור מידע רב יותר, מאשר ביקשת לקבל. שקרנים יודעים כי שקרן טוב יספק כמה שיותר פרטים בכדי להראות תמים ואמין. מכאן נובע כי ברגע שעמיתך לעבודה יספר לך שהוא מעולם לא קיבל את הודעתך הדחופה, אבל קיבל איזה הודעת אס.אם.אס שגרמה לו לצחוק והזכירה לו את אותו הלילה ש… אולי כדאי שבשלב זה תכוון את חברך ותחזיר אותו אל נושא השיחה. אל תהסס לשאול שאלות.

מתגונן? אני לא מתגונן!

יתכן כי חברך (השקרן) הנו פרנואיד, אך כשהוא יתחיל להתגונן כתגובה לשאלות שלך, לדוגמא: "מי רוצה לדעת..? למה אתה שואל אותי את השאלות האלו? אני לא אכזבתי אותך מעולם!" – זהו בדיוק הזמן להמשיך לשאול שאלות בנושא.

חוסר עקביות

אם חלקים בסיפור ששמעת זה עתה אינם מתחברים, פשוט בקש הבהרות. אל תהפוך לתוקפני אך דאג לקבל הסברים.

מילת הכבוד שלי

התגוננות קיצונית עלולה בהחלט להוות הודאה באשמה. כך שברגע שתשאל את החברה שלך מהו הסימן הסגול על הצוואר שלה, והיא בתגובה תספר כי החתול של השכנים נשך אותה הבוקר ותוסיף בחביבותה משהו כמו: "לעולם לא אשקר לך"… "תאמין לי"…"אני רצינית"…"בכבוד שלי"  –  דע לך ידידי, כי יש לך עסק עם אשה העושה ככל שביכולתה על מנת להרגיש טוב יותר עם עובדת היותה שקרנית.

האינטואיציה עובדת

לעיתים קרובות אינך זקוק לרמזים שיצביעו על שקרים, האינטואיציה שלך עשויה להספיק. אם יש לך תחושה מוזרה בעניין מסויים,
תן לצד השני להנות מהספק, עד שתשיג הוכחות לכך שהוא שקרן. בכל מקרה, אל תחשוש לחקור ולהגיע לאמת בכוחות עצמך.

זכור כי קל יחסית לזהות אם אדם שאתה מכיר היטב (או לפחות סבור שאתה מכיר) משקר. התבונן בשפת הגוף ובמחוות השונות ובמקביל הייה קשוב למה שהוא אומר ולדברים בהם הוא רוצה שתאמין.

המלצתי לך, לאחר שאתה בטוח כי חברך משקר, אל תמהר לצעוק "שקרן שקרן", לך איתו, שחק במשחק שלו. השקרן לא ידע כי משחשפת את דרך השקרים שלו, תוכל לדעת את האמת בכל עת ולחשוף כל שקר.

 

בכדי ללמוד על העולם המרתק של השקר איך לדעת מתי זה אמת ומתי זה שקר. איך לדעת להשתמש במניפולציות מקצועיות לדעת טוב יותר על העולם הזה. סדנא ייחודית במינה הכולל עבודה מול מצלמה לחברות ולבודדים.

מאמרים נוספים

משפחה אסורה

ניראה לי שבכל לא משנה מי המשפחה שלך כי זה יכול לקרות בכל משפחה. כן זה ממש מוזר אני לא הייתי מאמין שדבר כזה יגיע

קרא עוד »

מאמרים נוספים

משפחה אסורה

ניראה לי שבכל לא משנה מי המשפחה שלך כי זה יכול לקרות בכל משפחה. כן זה ממש מוזר אני לא הייתי מאמין שדבר כזה יגיע

קרא עוד »
דילוג לתוכן